Imię: Krzysztof Pomógł: 24 razy Wiek: 39 Dołączył: 09 Sie 2012 Posty: 466 Skąd: Sokółka
Wysłany: 16 Sierpień 2012, 12:44 Moc kosiarki spalinowej a moc silnika i jego moment obrotowy
Witam!
Wiele osób pewnie się zastanawia jak to jest z tą mocą kosiarki, jak się ma do tego moc maksymalna silnika i jej moment obrotowy. Zacznijmy od zdefiniowania pojęć, żeby nam się łatwiej przyswajało wiedzę.
maksymalna moc silnika - czyli teoretyczna maksymalna moc silnika spalinowego uzyskana w warunkach laboratoryjnych. Moc mierzona bez obciążenia na maksymalnych obrotach jakie da się z danego silnika wydusić, w przypadku B&S są to zazwyczaj obroty 4300-4600 RPM. Oczywiście mowa tu o silnikach do kosiarek a nie gokartów :)
moc kosiarki - jest to użyteczna moc kosiarki na obrotach roboczych, czyli w zależności od typu silnika, producenta kosiarki i jej przeznaczenia będzie to ok 2800-3100 RPM
moment obrotowy - jest to pewna siła skrętna potrzebna do podtrzymania pewnej masy na poziomym ramieniu o pewnej długości. Czyli w silniku spalinowym jest to iloczyn siły oddziałującej na tłok i ramienia wykorbienia w wale korbowym. Jako, że wał raczej nie zmienia swoich wymiarów, moment obrotowy zależy od siły rozprężających się podczas spalania gazów w cylindrze.
Moc jest ściśle zależna od 2 rzeczy: momentu obrotowego silnika i obrotów na których jest mierzona. W Stanach moment obrotowy jest podawany w funto-stopach a w Europie w niutono-metrach. Jako ściągawką posłużę się artukułem z http://autokult.pl/2010/0...mpendium-wiedzy
Cytat:
Wyobraźmy sobie teraz masę jednego funta, oddaloną o jedną stopę od punktu zaczepienia na ramieniu nie posiadającym masy. Gdy wykonamy obrót tej masy o jedno pełne koło przeciwko oporowi jednego funta, przesuniemy ją o 6,2832 stopy (Pi x okrąg o średnicy 2 stóp) i wykonamy pracę wynoszącą 6,2832 funto-stóp.
Watt stwierdził, że 33000 funto-stóp pracy na minutę równa się jednemu koniowi mechanicznemu. Gdy podzielimy to przez 6,2832 funto-stóp pracy, które wykonaliśmy podczas jednego pełnego obrotu dojdziemy do wniosku, że 1 funto-stopa momentu obrotowego przy 5252 obr. / min równa się 33000 funto-stóp pracy na minutę i równa się jednemu koniowi mechanicznemu. Gdybyś obracali tą masę z prędkością 2626 obr. / min równałoby się to 1/2 konia mechanicznego. Stąd właśnie wynika wzór na obliczanie mocy z momentu obrotowego:
moc* = (moment obrotowy** x obroty na minutę) / 5252
* moc wyrażona w koniach mechanicznych (HP)
** moment obrotowy wyrażony w funto-stopach (ft lbf)
Skoro tak lubimy konie mechaniczne najważniejszy jest dla nas wzór na samym końcu.
Upraszczając wzory do granic możliwości otrzymujemy smutną prawdę:
Moc maksymalna silnika (dla 4500 RPM) to:
moc = moment obrotowy * 0,86
Moc użyteczna kosiarki (dla 3100 RPM) to:
moc = moment obrotowy * 0,59
Jak wiadomo moc maksymalna silnika to tylko chwyt marketingowy, a nas klientów, mechaników, tudzież sprzedawców powinna obchodzić moc użyteczna kosiarki.
Moc użyteczna przy założeniu pracy na 3100 RPM dla silników B&S wygląda to tak (w nawiasie moc maksymalna silnika):
400 - 2,36 KM (3,44 KM)
450 - 2,66 KM (3,87 KM)
500 - 2,95 KM (4,30 KM)
550 - 3,25 KM (4,73 KM)
575 - 3,39 KM (4,95 KM)
600 - 3,54 KM (5,16 KM)
625 - 3,69 KM (5,38 KM)
650 - 3,84 KM (5,59 KM)
675 - 3,98 KM (5,81 KM)
700 - 4,13 KM (6,02 KM)
800 - 4,72 KM (6,88 KM)
Europejscy producenci do niedawna mają obowiązek podawania mocy użytecznej urządzenia. Z reguły jest ona umieszczona na tabliczce znamionowej. Może być zapisana w postaci kilowatów (kW). Należy pamiętać że w zaokrągleniu:
1 KM = 0,74 kW
1 kW = 1,35 KM
Imię: wildthink
Dołączył: 16 Sie 2012 Posty: 14 Skąd: Silesia
Wysłany: 19 Sierpień 2012, 00:32
Świetne streszczenie. Jeśli można by dodać jeszcze tabelkę z mocami (maksymalnymi, bądź rzeczywistymi) potrzebnymi do komfortowego koszenia dla danej średnicy roboczej noża dla kosiarek z napędem i bez, to by już chyba niczego nie brakowało. Można by uniknąć przepłacenia za nadmiarowe "konie", bądź uniknąć kupana za słabej maszyny.
Paralaksa Pomógł: 2 razy Dołączył: 01 Lip 2011 Posty: 30
Wysłany: 19 Sierpień 2012, 18:56
Obliczyłem moc mojego brigsa 825(dla ok. 3000 obr/min) i wyszło ~4,88HP, podobna wartość wyszła(po przeliczeniu na KM) ze wzoru:
Cytat:
Moc [kW] = Moment obrotowy[Nm] x Prędkość obrotowa [obr/min] / 9550
Coś mi się wydaje że do wzoru z jednostkami imperialnymi podstawiłeś wartości w jednostkach metrycznych.
_________________ pozdrawiam
Ostatnio zmieniony przez Paralaksa 19 Sierpień 2012, 18:58, w całości zmieniany 1 raz
Paralaksa Pomógł: 2 razy Dołączył: 01 Lip 2011 Posty: 30
Wysłany: 21 Sierpień 2012, 21:07
Rzeczywiście, dopiero teraz widzę że te 6,8KM to moc przy 4500obr/min.
_________________ pozdrawiam
krzychu1 Pomógł: 7 razy Dołączył: 29 Cze 2011 Posty: 147
Wysłany: 11 Styczeń 2013, 20:24
No niby wszystko Ok ale...
max obroty silnika nieoznaczaja ze przy tych obrotach silnik osiąga max moc.
Moc moze osiagnać max przy np 3500 a max oroty silnika mogą sięgnać np4500, ale juz przy spadku mocy.
Silnik moze się krecić powyzej obrotów mocy max alu wtedy moc silnika juz spada.
Wystarczy spojrzeć na jakikolwiek wykres mocy i momentu silnika,
Idealnym przykładem śa tu silniki 2t pilarek , gdzie moc max silnika jest osiagana średnio przy 9000-10000obr a obr max sięgaja nawet do 15500.
Aaaaa i jeszcze jedno.
Moc z tego momentu obr podanego wyliczysz TYLKO dla obrotów tego momentu, tzn, jeśli moment obr wynosi 6Nm przy 2500obr to mozesz wyliczyć tylko moc dla tych obrotów, powyzej obrotów momentu max , wartosc momentu ciagle spada,
I tak dla 4500obr silnika musiałbyś mieć podany moment obrotowy żeby wyliczyć moc na tych obrotach.
A takie wylicznie mocy z max momentu dla każdch obrotów jest idiotyzmem.
Widze ze kazdy zapomniał o tym.
No i to są wyliczenia mocy dla pomiarów momentu na hamowni przy MAX otwarciu pzrepustnicy gaźnika.
I przy dzielniku 9550 wychodzi nam moc w kW( o tym tez zapomnieliście) a nie w KM czy HP.
CZyli
moment w (Nm) x obroty / 9550 = moc w (kW)
a
moment w (ft-lb) x obroty/ 5250 = moc w (KM)
I tak np
9,58Nm( 7,1ft-lb) x 2500/9550=2,5kW = 3,37KM
7,1ft-lb x 2500/5252 = 3,37KM/HP = 2,5kW
Tutaj też daliscie ciała.
Ostatnio zmieniony przez krzychu1 11 Styczeń 2013, 21:49, w całości zmieniany 3 razy
troku
Imię: Andrzej Pomógł: 109 razy Wiek: 53 Dołączył: 09 Lip 2010 Posty: 2366 Skąd: Poznań tel. 665 200 900
Wysłany: 12 Styczeń 2013, 11:40
Moment obrotowy i konie mechaniczne nie idą ze sobą w parze, przykładem jest wykres krzywej momentu dla silnika tecumsech.
Tecpol.ostrowiec.pl/index.php?site=oferta_2005&model=formula8
krzychu1 Pomógł: 7 razy Dołączył: 29 Cze 2011 Posty: 147
Wysłany: 12 Styczeń 2013, 16:59
Kolego zastanów sie co piszesz. Moc i moment to są wartości zależne od siebie .
niepatrz na to ze moment spada
Od wolnych obrotów moc i moment wzrastają, nast osiąga silnik max moment obr , przy dalszym wzrosci obrotów moment juz maleje a moc dalej wzrasta, po osiagnięciu max mocy , moment i moc już spadają mimo ze silnik kręci sie na wyzszeobroty.
Najbardziej efektywnie silnik parcuje w zakresi e miedzy obrotami max momentu a obr max mocy. To się nazywa popularnie elastycznośc silnika, im większa róznica obrotów tym silnik badziej elastyczny.
JEśłi twierdisz ze to nie są zależne wielkosci to weź sobei moment obrotowy dla obrotów 3600, jeśli dobrze widze jest tam ok15,7-15,8Nm , teraz czysta matematyka.
15,7 x 3600 / 9550=5,9kW = w przyblizeniu 8KM
A producent jaką moc podaje dla tych obrotów??? własnie 8KM.
A zeby niebyło że moc przy obrotach max momentu jest większa bo moment jest większy to proszę:
ok17Nm przy 3000
17 x 3000 / 9550 = 5,34kW = 7,2KM
Weź sobei znajdź wykres mocy i momentu i sprawdź na jakiejkolwiek wartości, na wykresie. znajdz moment, wylicz moc i sprawdz czy pokrywa sie z wykresem, powinno sie pokrywać.
Ostatnio zmieniony przez krzychu1 12 Styczeń 2013, 17:17, w całości zmieniany 2 razy
troku
Imię: Andrzej Pomógł: 109 razy Wiek: 53 Dołączył: 09 Lip 2010 Posty: 2366 Skąd: Poznań tel. 665 200 900
Wysłany: 12 Styczeń 2013, 18:40
To ty się kolego zastanów jak coś napiszesz. Ja pisałem " nie idą ze sobą w parze " a ty " są to wartości zależne " chyba się lekko rozminąłeś z interpretacją słów zastanów się i zmień posta.
Tak dla Twojej informacji zanim napiszę, to się zastanowię , nie odwrotnie.
Ostatnio zmieniony przez troku 12 Styczeń 2013, 18:40, w całości zmieniany 1 raz
krzychu1 Pomógł: 7 razy Dołączył: 29 Cze 2011 Posty: 147
Wysłany: 12 Styczeń 2013, 19:53
To wytłumacz co miałeśna mysłi "nieidą ze soba w parze" , dla mnie to jest równoznaczne z zależnoscia.
Jesli nie to miałeś na mysli , to potraktuj moja wypowiedz jako dokończenie poprzedniego postu.
troku
Imię: Andrzej Pomógł: 109 razy Wiek: 53 Dołączył: 09 Lip 2010 Posty: 2366 Skąd: Poznań tel. 665 200 900
Wysłany: 12 Styczeń 2013, 20:03
Iść ze sobą w parze oznacza stały równy wzrost mocy i momentu obrotowego, w silnikach jest jednak taki punkt w którym moment maleje a moc rośnie więc "nie idą w parze "
Zależność jest oczywiście między momentem a mocą ale to Ty o tym pisałeś więc ja o jednym ty o drugim. Wystarczy czy może jeszcze udzielić kolejnej lekcji z j. Polskiego
krzychu1 Pomógł: 7 razy Dołączył: 29 Cze 2011 Posty: 147
Wysłany: 12 Styczeń 2013, 20:24
Aha, no to jeśli tak to nowości nie odkryłeś.
Ale mimo to i tak odebrałem i odbieram Twoja wypowiedz że "to nie jest zależne", bo tak jest, jeśli wg Ciebie szły by razem w parze czyli wzrastały by razem równo, to uważałbyś i tak by się odczytało twoją wypowiedź że wartości te są zależne.
A że jedno wzrasta z drugim do pewnego momentu a potem jedno spada, to napisałeś to co napisałeś.
I dlatego też wkleiłeś link do wykresu momentu.
A i skoro uważasz "iść ze sobą w parze" za równy i stały wzrost obu wartości CZYLI uważasz że wartości te są zależne (mowa o stałym i równym wzroście), czyli łączy je stała zależność miedzy sobą.
Czyli jednak dobrze to odebrałem.
Takie jest moje zdanie.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum